۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

یک دروغ بزرگ دیگر: بانک ملی بزرگ ترین بانک جهان اسلام!

حالا دیگر مطمئنیم که دروغگویی شده است شیوه مملکت داری در دولت نهم و دهم. این شیوه که ابتدا آمار و شیوه های شاخص گذاری این علم را نابود کرد، حالا در صداوسیما هم به شکل های گوناگونی دیده می شود.
چند روزی است در شبکه سه صداوسیما در برنامه یک جهان یک جام هنگام خواندن جوایزاس ام اس، از بانک ملی ایران به عنوان  " بزرگ ترین بانک جهان اسلام " یاد می شود. این که  " جهان اسلام " از کجا آمده و چطور بانک ملی که نمی تواند بزرگ ترین بانک آسیا یا حتی خاورمیانه باشد خودش را به جهان اسلام چسبانده، بحث دیگری است. اینجا می خواهم فقط این را بگویم که این بانک با سرمایه ای حدود 2 میلیاردو150 میلیون دلار به هیچ وجه بزرگ ترین بانک جهان اسلام نیست. کافیست در دنیای مجازی جست و جو کنید و به اولین بانک اسلامی که رسیدید متوقف شوید: بانک توسعه اسلامی با سرمایه ای حدود 44 میلیارد دلار فعالیت می کند که 11 برابر سرمایه بانک ملی است. مطئنم با جست و جویی دقیق تر به بانک های زیادی با سرمایه ای بیشتر از سرمایه بانک ملی روبرو خواهیم شد.

۱ نظر:

  1. بانک توسعه اسلامی بانکیه که سرمایه اش رو چند کشور تامین کردن اینها میتونن توجیه کنن که منظورشون بانک های یه کشور منظورشون بوده)ولی فکر کنم باز هم بانکهای اماراتی یا مالزیایی بزرگتر از بانک ملی داشته باشیم. جدا از این، رشد بانک های دولتی که بیش از 20 سال بازار مالی کشور رو در انحصار داشتن و با سپرده های مشتریانشون مثل دارایی های خودشون برخورد میکردن اصلا مایه افتخار نیست (تو این ده سال هم انحصار بازار به طور کامل برداشته نشده) این موضوع مثل همون میمونه که میگفتن ایران خودرو جزو ده شرکت بزرگ تولید کننده خودرو هست درحالی که پیکان (یا الان آردی و بقیه تولیداتشون) دهن مصرف کننده رو سرویس کرده بود

    پاسخحذف